Każdego dnia na całym świecie ponad 3000 osób ginie w wypadkach drogowych, a wielu ludzi odnosi obrażenia. W Grecji, która jest niezwykle popularnym miejscem turystycznym, znajdują się jedne z najbardziej niebezpiecznych dróg w Europie.

Kraje o najwyższej statystyce śmiertelnych ofiar wypadków na 100 000 mieszkańców to Erytrea, Egipt, Libia, Afganistan, Irak, Niger, Angola, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Gambia.

Ponad 90% ofiar śmiertelnych wypadków drogowych pochodzi z krajów o niskim lub średnim poziomie dochodu. Oznacza to, że najbardziej niebezpieczne drogi znajdują się poza Europą.

Jedynym wyjątkiem jest Litwa, która słynie z niebezpiecznych dróg. Współczynnik ofiar śmiertelnych w tym kraju wynosi 22,4 na 100 000 mieszkańców. Dla porównania współczynnik śmiertelnych ofiar wypadków w Norwegii wynosi 5,0 na 100 000 mieszkańców.

W innych popularnych miejscach turystycznych w Europie współczynnik ofiar śmiertelnych na 100 000 mieszkańców wynosi:

Turcja 13,4
Włochy 9,6
Hiszpania 9,3
Francja 7,5

Światowa Organizacja Zdrowia opublikowała oficjalne statystyki dotyczące 10 najbardziej niebezpiecznych państw w Europie:

Litwa 22,4 zabitych na 100 000 mieszkańców
Czarnogóra 20,4
Łotwa 17,9
Gruzja 16,8
Białoruś 15,7
Mołdawia 15,1
Słowacja 15,1
Grecja 14,7
Polska 14,7
Słowenia 14,6
(Źródło: Sprawozdanie Global Status na temat bezpieczeństwa na drogach, WHO)
W niektórych krajach największe niebezpieczeństwo powoduje stan dróg, w innych kultura jazdy lub natężenie ruchu.

23 najbardziej niebezpieczne odcinki dróg na świecie

Poniżej przedstawiono odcinki dróg, na których dochodzi do największej liczby wypadków:

* Boliwia: Stara droga Yungus (Yunga), 80 km odcinek drogi górskiej, łączący Coroico z La Paz.

* Brazylia: autostrada międzystanowa nr 116, ruchliwa droga z dziurawą nawierzchnią, złym oznakowaniem i dużym natężeniem ruchu.

* Chiny: Syczuan  Tybet, odcinek drogi pomiędzy Chengdu a Tybetem, często dochodzi na nim do osuwisk i lawin.

* Kostaryka: Autostrada Panamerykańska, odcinek drogi pomiędzy San Isidro de El General a Cartago nazywany „drogą śmierci” z uwagi na występowanie licznych dziur i ostrych zakrętów.

* Ekwador: droga Cotopaxi Volcano – 40 km, długa droga polna, która przecina rzekę przy wejściu do parku narodowego Cotopaxi.

* Egipt: Luxor-al-Ghurdaqah, ta droga prowadząca do Morza Czerwonego słynie z wypadków, do których dochodzi nocą, zwłaszcza dlatego że Egipcjanie jeżdżą bez włączonych reflektorów.

* Anglia: A44 – odcinek drogi pomiędzy Leominster a Worcester jest znany z licznych zderzeń czołowych.

* Grecja: Patiopoulo – Perdikaki, stroma droga żwirowa bez znaków drogowych. Położona w regionie Agrafa.

* Indie: Grand Trunk Road, najbardziej ruchliwy odcinek drogi w Indiach. Na tym odcinku porusza się wiele dużych ciężarówek a także wozy ciągnione przez woły, zwierzęta, rowerzyści i piesi, przez co ruch staje się bardzo zagmatwany.

* Kenia: Odcinek drogi rozciągający się od Nairobi poprzez Nakuro aż do Eldoret, gdzie szczególnie często dochodzi do wypadków drogowych. Każdego roku ponad 300 osób ginie tutaj w wypadkach samochodowych. Wynika to głównie z niebezpiecznego wyprzedzania, zbyt dużych prędkości lub jazdy w stanie nietrzeźwości.

* Chorwacja: Droga nabrzeżna (droga wzdłuż Morza Adriatyckiego) jest wąska, kręta i ruchliwa. Znajduje się tu też wiele obszarów bez barierek bezpieczeństwa i utwardzonych poboczy.

* Maroko: Marakesz – Agadir, odcinek drogi o dużym natężeniu ruchu, autobusy i taksówki wyprzedzające na stromych, wąskich zakrętach.

* Meksyk: Autostrada nr 1, kręta, wąska droga o mocno dziurawej nawierzchni, prowadząca z Tijuany do Cabo San Lucas, bez barierek bezpieczeństwa, utwardzanych poboczy ani oznaczeń.

* Namibia: Swakopmund – Walvis Bay, duże natężenie ruchu i wiele zderzeń czołowych wynikających ze złej oceny odległości pomiędzy samochodami.

* Nepal: autostrada Prithvi, bardzo ruchliwa ulica, na której w sezonie deszczowym może dochodzić do osuwisk lub zapadania się nawierzchni.

* Nigeria: Lagos – Ibadan – Ogbomosho – Ilorin – Jebba – Minna – Abiyo, bardzo ruchliwa droga z dziurami, które kierowcy omijają jeżdżąc po przeciwległym pasie.

* Pakistan: N-35 (autostrada Karakoram), górska droga na północy Pakistanu, która często jest blokowana przez osuwiska, powodzie i błoto.

* Peru: Kuelap – Celendin – Cajamarca, wąska droga żwirowa położona w górach, z klifami i ostrymi zakrętami.

* Portugalia: IP3, stroma i źle utrzymana droga bez pasa zieleni.

* Szkocja: A77, kręta droga położona na południowym wschodzie kraju, na której często dochodzi do wypadków śmiertelnych.

* Hiszpania: Carretera Nacional N340 – wąska droga wzdłuż Costa del Sol, na której często dochodzi do kolizji pomiędzy pijanymi kierowcami a brytyjskimi turystami (którzy nie są przyzwyczajeni do jazdy po prawej stronie drogi).

* Afryka Południowa: N3, droga pomiędzy Warden w Wolnym Państwie a Przełęczą Van Reenen w KwaZulu-Natal jest miejscem wielu wypadków spowodowanych mgłą, deszczem, wiatrem i wąskimi drogami.

* Turcja: Bodrum – Milas – Soke, wąska droga nabrzeżna bez barierek bezpieczeństwa na wielu odcinkach, szczególnie niebezpieczna, gdy nawierzchnia jest mokra.